vol 14 no 2,2014

Building Sustainability Accounting Framework for Jordan's Higher Education Institutions

Building Sustainability Accounting Framework for Jordan's Higher Education Institutions

Tariq R. AL-Soud

Department of Accounting and Finance

Faculty of Management

Universiti Teknologi Malaysia - Malaysia

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Dr.Mohd Norfian Alifiah

Department of Accounting and

Finance

Faculty of Management

Universiti Teknologi Malaysia –

Malaysia

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Dr. Anas R. AL-Soud

Department of Electronic Business and Commerce

Faculty of Administrative and Financial Sciences

AL-Ahliyya Amman University - Jordan

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Abstract

Despite Higher Education Institutions' (HEI's) calls for sustainable strategies, there are little systematic guidelines available for achieving campus sustainability. Sustainability accounting has been used as a tool by organizations to achieve more sustainability and sustainable development. In this research, we review a number of sustainability strategies for a selected sample of Jordanian HEI's in order to reveal the importance of sustainability and sustainability accounting. Sustainability accounting is considered here as a communication tool that can present different sets of information about not only the financial performance of an organization, but its social and environmental performances as well, in a connected and integrated manner. The review has revealed that there is no unified framework for sustainability accounting within the Jordanian HEI's. Therefore, The aim of this study is to increase the awareness of importance of sustainability accounting within HEI's to achieve high quality, effective, and efficient educational system and services.

Keywords: Higher Education; Sustainability accounting; Jordan.

بناء إطار محاسبة المستدامة لمؤسسات التعليم العالي الأردنية

د. أنس راتب السعود

كلية العلوم الإدارية والمالية -قسم الأعمال الإلكترونية والتجارة

جامعة عمان الأهلية -  الأردن

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

د. محمد نورفيان الفية

كلية الإدارة - قسم المحاسبة والمالية

جامعة التكنولوجىا الماليزيا – ماليزيا

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

طارق راتب السعود

كلية الإدارة - قسم المحاسبة والمالية

جامعة التكنولوجىا الماليزيا – ماليزيا

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ملخص :

على الرغم من دعوات مؤسسات التعليم العالي إلى تبني استراتيجيات الاستدامة، إلا أن هنالك شح في المبادئ والخطوات التوجيهية المتاحة لتحقيق الاستدامة داخل الحرم الجامعي. استخدمت محاسبة الاستدامة كأداة من قبل المنظمات لتحقيق المزيد من الاستدامة والتنمية المستدامة. في هذا البحث، قمنا بتقييم عدد من استراتيجيات الاستدامة الخاصة بعينة مختارة من مؤسسات التعليم العالي الأردنية للإطلاع على أهمية الاستدامة ومحاسبة الاستدامة في هذه المؤسسات.  وتعتبر محاسبة الاستدامة هنا كأداة اتصال التي يمكن لها أن تقدم مجموعة مختلفة من المعلومات حول ليس فقط الأداء المالي للمنظمة، ولكن الأداء الاجتماعي والبيئيي كذلك، بطريقة مترابطة ومتكاملة. التقييم أثبت أنه لا يوجد إطار موحد لمحاسبة الاستدامة في قطاع التعليم العالي في الأردن. لذا، فإننا نهدف من خلال هذه الدراسة إلى زيادة الوعي بأهمية الاستدامة في المحاسبة داخل مؤسسات التعليم العالي لتحقيق جودة عالية وفعالة وكفاءة عالية لخدمات النظام التعليمي. إعتمدت الدراسة على عينة بيانات نوعية لسبع جامعات أردنية منها ثلاث جامعات رسمية وأربع جامعات خاصة (بيانات ثانوية مستخلصة من الخطط الاستراتيجية لعينة الدراسة). حيث تم تحليل هذه الإستراتيجيات لتحقيق الهدف الرئيس للدراسة وهو زيادة الوعي لدى صانعي القرار في مؤسسات التعليم العالي في مدى أهمية محاسبة الإستدامة وتكيفية تحقيقها. وذلك من خلال تحليل مدى تبني مفهوم الإستدامة ومحاسبتها في الخطط الإستراتيجية الموضوعة للجامعات المختارة في عينة الدراسة، ومدى  فهمها والتركيز على أبعادها سواء المجتمعية، الإقتصادية، أو البيئية. طورت الدراسة انموذج تصوري لمجموعة من الخطوات التي تساعد مؤسسات التعليم العالي على تحقيق الاستدامة ومحاسبتها. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج التي من اهمها تحديد مجموعة من التحديات التي تواجه مؤسسات التعليم العالي في تبني الإستدامة ومحاسبة الإستدامة وتطبيقها داخل الحرم الجامعي.

تحميل البحث

indexing

download 2Arabic Citation Index (ACI) st1 downloadst3 st4 st5 st6 st6 st6 st6 st1 st2 33

All articles in Zarqa Journal for Research and Studies in Humanities are published under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

All articles in Zarqa Journal for Research and Studies in Humanities are published under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License