المجلد 16، العدد 1، 2016

تأثيرات الثقافة الرقمية على الطالب الجامعي من وجهة نظر طلبة كلية العلوم التربوية بجامعة الزرقاء واتجاهاتهم نحوها

Influences of the Digital Culture on University Students from the Perspective of Students of the Faculty of Educational Sciences at Zarqa University and their attitudes towards it

Prof. Dr. Omar Ahmad Hamshari

Department of Library and Information Sciences- Faculty of Educational Sciences

Zarqa University-Jordan

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract:

This study investigated positive and negative influences of the digital culture on university students from the perspective of students of the Faculty of Educational Sciences at Zarqa University. Population of the study consisted of all (482) students enrolled in the second semester in the academic year 2014/2015. The sample consisted of (220) students, of whom (211) responded (95.9%).

A questionnaire was developed as a tool of data collection, it consisted of two domains: positive and negative influences, every one of them consisted of four dimensions, which were: personal, social, academic and economic influences.

Results showed that three of the positive influences: Social, personal and economic were estimated high, while academic influences were estimated medium.  Also they showed that all same negative influences were estimated medium, and no significant differences at the level (α ≤ 0.05) were found on influences of the digital culture from student's perspective due to sex, level of study and specialization, and student's attitudes towards this culture were positive and estimated high.

Key words: Digital environment / Internet / Social media / University students / Private universities / Zarqa University.

تأثيرات الثقافة الرقمية على الطالب الجامعي من وجهة نظر طلبة كليةالعلوم التربوية بجامعة الزرقاءواتجاهاتهم نحوها

أ.د. عمر أحمد همشري

قسم علم المكتبات والمعلومات - كلية العلوم التربوية

جامعة الزرقاء -الاردن

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

*نشر هذا البحث بدعم من عمادة البحث العلمي في جامعة الزرقاء

ملخص

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى التأثيرات الإيجابية والسلبية للثقافة الرقمية على الطالب الجامعي من وجهة نظر طلبة كلية العلوم التربوية بجامعة الزرقاء واتجاهاتهم نحوها. وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة كلية العلوم التربوية، والبالغ عددهم (482) طالباً وطالبة المسجلين في الفصل الثاني من العام الجامعي 2015/2014، وتكونت عينتها من (220) طالباً وطالبة، أجاب منهم (211)، بنسبة (95.9%).

وقد طُورت استبانة لجمع المعلومات، تكونت من مجالين رئيسيين، هما: التأثيرات الإيجابية والتأثيرات السلبية، قُسم كل منها إلى أربعة مجالات فرعية، هي: التأثيرات الشخصية، والاجتماعية، والأكاديمية، والاقتصادية، وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها.

بينت النتائج أن التأثيرات الاجتماعية، والشخصية، والاقتصادية الإيجابية للثقافة الرقمية  قد حازت على درجات تقدير مرتفعة، بينما حازت التأثيرات الأكاديمية منها على درجة تقدير متوسطة، وأن جميع التأثيرات الشخصية، والاجتماعية، والأكاديمية، والاقتصادية السلبية على التوالي قد حازت أيضاً على درجات تقدير متوسطة. وبينت النتائج أيضاً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α≤0.05) بين المتوسطات الحسابية لتقديرات الطلبة لتأثرات الثقافة الرقمية عليهم تعزى لمتغيرات الجنس، والسنة الدراسية، والتخصص، وأن اتجاهاتهم نحو هذه الثقافة كانت إيجابية ومرتفعة.

الكلمات المفتاحية: الثقافة الرقمية /الإنترنت/ شبكات التواصل الاجتماعي/ الطلبة الجامعيون / الجامعات الخاصة/ جامعة الزرقاء.

تحميل البحث