How much University Libraries in Jordan Match the Set by the Ministry of Higher Education and Scientific Research from the Views of the Libraries Directors and Heads of Departments There
Prof. Dr. Fadel Jamil Klaib Djana Sabri Khraisat
Department of Library and Information Science School Librarian
Faculty of Educational Sciences Salt Education
Zarqa University-Jordan عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Abstract:
The study aims to show the extent of compliance of standards set by the Ministry of Higher Education and Scientific Research in Jordanian university libraries according to points of view of libraries' directors and the heads of department as to, the number of students library staff, the number of seats allocated, books and titles, space of shelves and their number, information sources, computers available for research in the library catalogue, and the number of computers available to people with special needs. As well as the references, technical procedures and services, computer systems, furniture, alarms, and the electronic and traditional periodicals.
The study community consists of the 180 directors and 30 heads of department of university libraries (Public and private), of which 132 (or 81.8%) responded
The study revealed that university libraries applied most of the standards. It also revealed that there are significant differences at the level of semantics (a: ≤ 0.05) between respondents' points of view attributed to dependent variables due specialization, academic qualifications and experience.
The study recommended the need for taking into account the libraries' furniture and equipment to the people with special needs, increasing the number of electronic sources, and the need for controlling and following-up university libraries regarding compliance with standards.
Key words: University Libraries, Library Standards, staff satisfaction.
مدى مطابقة المكتبات الجامعية في الأردن للمعايير الأردنية الصادرة من وزارة التعليم العالي والبحث العلمي من وجهات نظر مديري المكتبات ورؤساء الأقسام فيها
أ.د. فضل جميل كليب
قسم علم المكتبات والمعلومات- كلية العلوم التربوية
جامعة الزرقاء-الأردن
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
دجانة صبري المسعود خريسات
مكتبة مدرسية
مديرية تربية السلط
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
ملخص
تهدف الدراسة إلى بيان مدى مطابقة المكتبات الجامعية للمعايير الأردنية الصادرة عن وزارة التعليم العالي والبحث العلمي من وجهات نظر مديري المكتبات ورؤساء الأقسام فيها؛ فيما يتعلق بمساحة المكتبة مع أعداد الطلبة وموظفي المكتبة، وعدد المقاعد المخصصة، والمجلدات وعناوينها، ومساحة الرفوف وعددها، ومصادر المعلومات من كتب ودوريات، وأجهزة الحواسيب المتاحة للبحث في فهارس المكتبة، وعدد الأجهزة المتاحة لذوي الاحتياجات الخاصة، وكذلك فيما يتعلق بالمراجع الأساسية، والإجراءات الفنية والخدمات، والنظم الحاسوبية، والأثاث، وأجهزة الإنذار، والدوريات الإلكترونية والتقليدية.
تمثل مجتمع الدراسة من مديري المكتبات الجامعية بقطاعيها الحكومي والخاص، ورؤساء أقسام مكتبات 30 جامعة، استجاب منها 22 جامعة (أي بنسبة 73.3%)، وبلغ عدد المستجيبين من مديري المكتبات ورؤساء الأقسام فيها 132 مستجيباً من مجموع 180 (أي بنسبة 81.8%).
أظهرت الدراسة أن المكتبات الجامعية مطبقة لمعظم المعايير المعتمدة من وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، وكذلك أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α: ≤ 0.05) بين وجهات نظر المستجيبين فيها حول مناسبة المكتبات مع المعايير بالنسبة إلى المتغيرات: التخصص، ودرجة المؤهل العلمي والخبرة.
وقد أوصت الدراسة بضرورة مراعاة المكتبات في أثاثها ومعداتها لذوي الاحتياجات الخاصة، وزيادة عدد المصادر الإلكترونية من دوريات وغيرها، وضرورة مراقبة المكتبات الجامعية ومتابعتها فيما يخص موافقتها للمعايير الموحدة.
الكلمات المفتاحية: المكتبات الجامعية، معايير المكتبات، رضا الموظفين.
All articles in Zarqa Journal for Research and Studies in Humanities are published under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License