المجلد 15، العدد 1، 2015

درجة فاعلية مديرية التربية والتعليم لمنطقة إِربد الثالثة لتحقيق معايير إِدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر موظفيها

Irbid Third the Directorate of Education Efficiency Degree for Meeting Total Quality Management Principles as Perceived by its Employees

Dr. Mason Talaa Zoubi

Educational Administration and the Department of assets

College of Educational Science

Al al-Bayt University –Jordan

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract

This study aims of identifying the efficiency degree of Third Irbid Directorate of Education for meeting Total Quality Management principles.

The study was conducted on a sample of (100) employees working in the Third Irbid Directorate of Education through using a questionnaire consisting of (49) items covering three areas: job description, tasks and duties, and ​​organizational structure.

After conducting the necessary statistical treatments, the study found that the job description had come in the first place, followed by tasks and duties and then followed by the organizational structure in terms of meeting total quality management principles applied in this Directorate.

Key words:Total Quality Management, the Directorate of Education, and Third Irbid Directorate of Education.

درجة فاعلية مديرية التربية والتعليم لمنطقة إِربد الثالثة لتحقيق معايير إِدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر موظفيها

د. ميسون طلاع الزعبي

قسم الإدارة وعلم النفس-كلية العلوم التربوية

جامعة آل البيت –الأردن

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

الملخص:

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة فاعلية مديرية التربية والتعليم لمنطقة إربد الثالثة لتحقيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة.

وأُجريت الدراسة على عينة من (100) موظف من الموظفين العاملين في مديرية التربية والتعليم لمنطقة إربد الثالثة باستخدام استبانة مؤلفة من (49) فقرة غطت ثلاثة مجالات هي: مجال الوصف الوظيفي، ومجال المهام والواجبات، ومجال الهيكل التنظيمي.

وبعد إجراء المعالجات الإحصائية اللازمة توصلت الدراسة إلى أنَّ مجال الوصف الوظيفي قد جاء بالمرتبة الأُولى تلاه مجال المهام والواجبات وأخيراً مجال الهيكل التنظيمي من حيث تحقيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة المطبقة في هذه المديرية.

الكلمات المفتاحية: إدارة الجودة الشاملة، مديرية التربية والتعليم، مديرية التربية والتعليم لمنطقة إربد الثالثة.

تحميل البحث