المجلد 15، العدد 1، 2015

التكامل بين الفردية والجماعية في التربية الإسلامية

The Principle of Complementarity between Individual and Collective Breeding Individuals in Islam

Dr. Abeer Fareed Abu-Baker

Department of Religion and call

College of Sharia and Islamic Studies

University of Kuwait - Kuwait

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract

Characteristics of Islamic upbringing that it depends on the integration of individual and collective in the breeding of individuals.

This research highlights this property for the upbringing of Muslim in two chapters, presented in the first definition of the concept of formation of individual and collective, and an explanation of the pillars for each of them in Islam, and in the second chapter explained the characteristics that have characterized both the education of individual and collective, and then the end of the research was the conclusion that included the most important findings and recommendations.

التكامل بين الفردية والجماعية في التربية الإسلامية

د. عبير فريد سمارة أبوبكر

قسم العقيدة والدعوة

كلية الشريعة والدراسات الإسلامية

جامعة الكويت – الكويت

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

 

الملخص

إن من خصائص التربية الإسلامية اعتمادها مبدأ تحقيق التكامل بين الفردية، والجماعية في تربيتها للأفراد.

وقد عرض البحث هذه الخاصية للتربية الإسلامية عبر مبحثين، قدَّم في الأول من خلال المطلب الأول بياناً لمفهوم التربية الفردية، والجماعية، ثم في المطلب الثاني، تناول شرحاً لركائز كل منهما في الشرع، وعَدَّدَ في المبحث الثاني عبر ثلاثة مطالب الخصائص التي تميّزت بها كلا من التربية الفردية، والجماعية، ومعالم التكامل بينهما، ثم ذُيِّل البحث بخاتمة دُوِّن فيها أهم النتائج والتوصيات.

تحميل البحث