The Degree of Assimilation of Zarqa University Students of the Meaning of the Citizenships Concepts in light of Contemporary Challenges
Dr. Abdulsalam Yousef Al-jaafreh
Department of Classroom Teacher- Faculty of Educational Science
Zarqa University, Jordan
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Abstract:
The study aims at identifying the degree of the Assimilation of the meaning of the term "CITIZENSHIP" by the Zarqa University Students in light of contemporary challenges .The research sample composed of (708) male and female students during the academic year 2013/2014. To collect data and measure results, the standard measurement tool for the meaning of citizenship was made up of (36) questions distributed over (12) "understandings" of citizenship whereby each understanding was allocated three "positions" of the multiple choices given.
The results of the research showed that the degree of Zarqa University students' assimilation of the concepts of citizenship reached a positive percentage of (79.9%).Also, results showed that there are significant statistical differences attribuled to the college of residence which is more positive understanding to Human college students .The study also showed significant statistical differences attribuled to gender-variant towards female students.
In the light of the results of this study, the researcher presented a set of recommendations.
Keywords: Assimilation degree, Zarqa University , Concept, Good citizenship, Contemporary challenges.
درجة تمثل طلبة جامعة الزرقاء لمفاهيم المواطنة الصالحة في ظل التحديات المعاصرة
د. عبد السلام يوسف الجعافرة
قسم معلم الصف- كلية العلوم التربوية
جامعة الزرقاء -الاردن
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
ملخص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة تمثل طلبة جامعة الزرقاء لمفاهيم المواطنة الصالحة في ظل التحديات المعاصرة، كما هدفت إلى معرفة أثر كل من الكلية والجنس على درجة تمثل الطلبة لقيم المواطنة الصالحة. وتكونت عينة الدراسة من(708) من طلاب وطالبات الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي( 2013/2014). ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث مقياسا بمفاهيم المواطنة الصالحة، تكون من(36) موقفاً موزعا على(12) مفهوماً، وخصص لكل مفهوم ثلاثة مواقف من نوع الاختيار من متعدد.
وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تمثل الطلبة لمفاهيم المواطنة الصالحة، جاءت ضمن مستوى التمثل الإيجابي، بأهمية نسبية بلغت(79.9%). وكشفت كذلك عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس، ولصالح الإناث. وعن وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الكلية، ولصالح الكليات الإنسانية.
وفي ضوء هذه النتائج خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: درجة التمثل، جامعة الزرقاء، المفهوم، المواطنة الصالحة، التحديات المعاصرة.