المجلد 16، العدد 3، 2016

ألف الإطلاق في فواصل سورة الأحزاب (الظُّنُونَا [10]، الرَّسُولا [66]، السَّبِيلا [67]) (2)

Rythmic at the End or Verses of Surat Al-Ahzab (Al-Dhonoona [10], Ar-Rsoola [66], As-Sabeela [67])

Dr. Abdul Munim Ahmad Salih

Department of  Arabic language

Faculty of Arts & Sciences

The world Islamic science & education University-Jordan

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract:

This paper aims at examining the end-of-verse words (Arabic: Fawasel) of some of the Qur'anic verses at Surat Al- Ahzab (The Confederates) in the Holy Qur'an. These words are that come at the end of the verse, start with the Arabic definite article (Al-), and end with a long vowel /a/that does not come with other similar ending words. These ending words include Al-Dhonoona which means suppositions; Ar- Rasoola; the Messenger; and As – Sabeela; the Path.

The paper introduced the readings of these ending words with the views of the scholars of linguistics, interpretation of Qur'an, rhetorics, and others in order to show the reason behind adding the long vowel to the above – mentioned words. The paper shows that one of the most important points is that these words occur in such a way as Rhymes in poetry. However, this view and other views are not taken into consideration for the resons mentioned after the discussion of the study. Further, the researcher agrees with the semantic explanation suggested by modernizers since it is more acceptable and convincing to understand.

ألف الإطلاق في فواصل سورة الأحزاب (الظُّنُونَا [10]، الرَّسُولا [66]، السَّبِيلا [67])

د.  عبد المنعم أحمد صالح

قسم اللغة العربية

كلية الآداب والعلوم

جامعة العلوم الإسلامية العالمية – الاردن

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

ملخص

يهدف البحث إلى دراسة فواصل أواخر الآيات من سورة الأحزاب: ]الظُّنُونَا، الرَّسُولاَ، السَّبِيلاَ) [10، 66، 67]، التي جاءت معرّفة بأل التعريف، ولحقتها ألف الإطلاق، التي لم تلحق الفواصل المماثلة.

عرض البحث القراءات في هذه الفواصل، وأقوال علماء اللغة والتفسير والبلاغة وغيرهم في تعليل سبب لحاق ألف الإطلاق الفواصل المذكورة، وكان أهم ما أوردوه أن الفواصل تجري مجرى القوافي في الشعر. وقد استبعد البحث هذا الرأي وآراء أخرى فيما يخص الفواصل المطلقة (غير المقيدة وغير المضبوطة) للأسباب التي ذكرها بعد المناقشة.

ورجّح البحث التفسير الدلالي، الذي جاء عند محدثين، فهو أكثر قبولاً وإقناعاً في تعليل ذلك.

تحميل البحث