Authentic Evidence on Incidence and its Applications from the Perspectives of Muslims Scholars, Abu Hanefa, AlQhazale and Anmothjan as Models
Dr. Mohammed Khalil Al-Nwihi
Department of Fundamentals of Religion
Faculty of Dawa & Religion Fundamentals
The world Islamic science & education University-Jordan
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Dr. Amar Salameh Malahmeh
Department of Fundamentals of Religion
Faculty of Dawa & Religion Fundamentals
The world Islamic science & education University-Jordan
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Abstract:
The proof of incidence is one of the dogmatic proofs to which speakers paid great attention because it is one of the proofs that proves the existence of Allah the Almighty. The basic Corner in this evidence is looking into this world in terms of its existence from nihility. What gives force to this evidence is the reference to it by the holy Quran, sunnah of the Prophet and application of late and modern scholars in their compositions and files with the greatness of this evidence in establishing the greatest knowledge.
Some scholars criticized it from different aspects like saying that this evidence has no origin in the book of Allah and Sunna of his prophet and that it is purely mentally made with no guidance from Allah, but referring to the book of Allah and Sunna his prophet, scholars who are considered innovative interpreters understand that the subject matter is contrary to their criticism to the evidence. So we found it as an evidence based on transformation origins and was understood in the light of a well-controlled and enlightened mind through the revelation of the sky.
Key words: Incidences, Traditional authenticity, Speakers, Proof and Evidence.
التأصيل النقلي لدليل الحدوث وتطبيقه عند المتكلمين من العلماء أبو حنيفة والغزالي أنموذجان
د. محمد خليل محد النويهي
قسم أصول الدين
كلية الدعوة وأصول الدين
جامعة العلوم الإسلامية العالمية-الاردن
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
د. عامر سلامة فلاح الملاحمة
قسم أصول الدين
كلية الدعوة وأصول الدين
جامعة العلوم الإسلامية العالمية-الاردن
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
ملخص
إنَّ دليل الحدوث من الأدلة العقدية التي اهتم به المتكلمون اهتماماً عظيماً؛ ذلك لأنه من الأدلة التي تثبت وجود الله سبحانه وتعالى، ولأن الركن الأساس في هذا الدليل النظر في هذا العالم من جهة وجوده بعد العدم، ومما يزيد قوة هذا الدليل إشارة القرآن الكريم والسنة النبوية إليه، وتطبيق العلماء المتقدمين والمتأخرين له في تواليفهم ومصنفاتهم. ومع عظم هذا الدليل من جهة إثباته لأعظم معرفة، إلا أن بعض العلماء قد نقد هذا الدليل من جهات مختلفة، منها أن هذا الدليل بدعي ليس له أصل في كتاب الله تعالى ولا سنة رسوله، وإنما صُنِعَ صناعة عقلية محضة لم تستنير بهدي السماء، ولكن بالرجوع إلى كتاب الله تعالى وسنة رسوله بفهم العلماء المعتبرين من المفسرين والمحدثين نجد أن الأمر بخلاف ما قد نقد به هذا الدليل، فوجدناه دليلاً قام على أصول نقلية فُهِمَت في ضوء عقل منضبط مستنير بوحي السماء.
الكلمات المفتاحية: الحدوث، التأصيل النقلي، المتكلمون، البرهان، الدليل.
All articles in Zarqa Journal for Research and Studies in Humanities are published under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License