المجلد 16، العدد 3، 2016

التقديم والتأخير في ديوان عبدالله البردوني

Presentation and Delay in Abdullah ElBardouni's Poetry

Dr. Hussein Rady khleel al Aidy

Department of  Arabic language

Faculty of  Art Human Scienes

Al.Aqsa University -Gaza- Palestine

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract:

The aim of this study is to elucidate grammatical and linguistic phenomenon which is presentation and delay word order in El Bardouni's poetry. It is one of the most prominent linguistic and artistic phenomena of Arabic language which demonstrate the flexibility of the language and its system. This phenomenon varies and changes its meaning depending on the changes of the context and its need. This phenomenon has taken distinctive and special characteristics since it has come in response to the emotional condition raging in the depths of the poet. It highlights the poet's psychological as if what motivates the presentation realizes the poet's inner feelings and emotions. The study has finally concluded the ability of the poet for semantic condensation and shaping his own texts through presenting various textual images.

Key words: Presentation, delay, presentation techniques, saved and unsaved rank, context, advantages of presentation and delay.

التقديم والتأخير في ديوان عبدالله البردوني

د.  حسين راضي خليل العايدي

قسم اللغة العربية

كلية الآداب

جامعة الأقصى- غزة – فلسطين

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

ملخص

تهدف هذه الدراسة إلى استجلاء ظاهرة نحوية ولغوية، هي ظاهرة التقديم والتأخير في ديوان عبدالله البردوني، وهي من أبرز الظواهر اللغوية والفنية التي تدل على مرونة اللغة ومرونة نظامها، وتتنوّع هذه الظاهرة وتتغير دلالتها تبعاً لتغيّر السياق وحاجة المقام، ثمَّ إنَّ هذه الظاهرة أخذت طابعًا مميَّزًا وسمتًا خاصًا؛ لأنَّها جاءت تلبيةً للحالة الشعُورية التي تضطرمُ في أعماق الشَّاعر، فأبرزت الحالة النفسية التي يعاني منها؛ وكأن الذي دعا إلى هذا التقديم يدرك ما بداخل الشاعر من أحاسيس ومشاعر. وكشفت الدراسة عن قدرة الشاعر على التكثيف الدلالي وسبك نصوصه من خلال صور التقديم المتنوعة التي وردت في نصوصه.

الكلمات المفتاحية: التقديم والتأخير– أساليب التقديم- الرتبة المحفوظة والرتبة غير المحفوظة- السياق- لطائف التقديم والتأخير.

تحميل البحث