The Relationship between Creativity and Solving Mathematical Physical Problems by Eleventh Graders in the Governorates of Gaza in Palestine
Prof. Yahya Mohammed Jahjooh
Department of Teaching Methods
Faculty of Education
Al-Aqsa University-Gaza
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Dr. Khalid Fayez Abd Alqader
Department of Teaching Methods
Faculty of Education
Al-Aqsa University-Gaza
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Abstract:
This study aimed at investigating and finding out the level of capacity for creativity while solving mathematical & physics problems by the eleventh grade students in the Gaza Strip, as well as determining the relationship between this creativity and solving mathematical & physics problems. This study has used the descriptive approach because of the relevance of its objectives, using two tools, namely: solving mathematical and physical test, and the test for the capacity for creativity. The results showed that the percentages of eleventh grade students in Creativity capacity test was (33%), for the skill of fluency (40%), for the Skill of originality (31%), flexibility (28%). As for solving mathematical physical problems, the level reached (57%), which is much lower than the hypothetical level (70%), This shows the weakness of the students in solving mathematical physical problems, and the correlation coefficients between the grades of students' test grades in physics and math solving and Creativity is weak, indicating a lack of correlation function between the capacity for solving mathematical physical problems and the creativity capacity of the students. In the light of these results, the researchers recommended that physics teachers should have more training on how to develop the skills of creativity capacity and how to solve mathematical physical problems among high school students, and colleges of education should adopt strategies for effective teaching for teachers of science and mathematics.
Key words: creativity, the ability to innovate, solving mathematical problems, solving physics problems.
العلاقة بين القدرة على الابتكار وحل المسائل الرياضية الفيزيائية لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظات غزة في فلسطين
أ.د. يحيى محمد أبو جحجوح
قسم اساليب التدريس- كلية التربية
جامعة الأقصى-غزة
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
د. خالد فايز عبدالقادر
قسم اساليب التدريس- كلية التربية
جامعة الأقصى-غزة
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
ملخص
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى القدرة على الابتكار، ومستوى حل المسائل الرياضية الفيزيائية عند طلبة الصف الحادي عشر بمحافظات غزة، فضلاً عن تحديد العلاقة بين القدرة على الابتكار وحل المسائل الرياضية الفيزيائية لديهم. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي لمناسبته لتحقيق أهدافها، وتمثلت أدواتها في أداتين، هما: اختبار حل المسائل الرياضية الفيزيائية، واختبار القدرة على الابتكار، وقد بينت النتائج أن النسب المئوية لطلبة الصف الحادي عشر على اختبار القدرة على الابتكار بلغت (33%)، حيث كانت لمهارة الطلاقة (40%)، ومهارة الأصالة (31%)، ومهارة المرونة (28%)، كما أن مستوى حل المسائل الرياضية الفيزيائية بلغ (57%) وهو أقل بكثير من المستوى الافتراضي (70%)، وهذا يدل على وجود ضعف لدى الطلبة في القدرة على حل المسائل الرياضية الفيزيائية، وكانت معاملات الارتباط بين درجات الطلبة الصف في اختبار المسائل الرياضية الفيزيائية ودرجاتهم في اختبار القدرة على الابتكار ضعيفة، مما يدل على عدم وجود علاقة ارتباطية دالة بين القدرة على حل المسائل الرياضية الفيزيائية والقدرة على الابتكار لدى الطلبة، وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحثان بضرورة تدريب معلمي الفيزياء على كيفية تنمية مهارات القدرة على الابتكار وحل المسائل الرياضية الفيزيائية لدى طلبة المرحلة الثانوية، وضرورة تبني كليات التربية لإستراتيجيات تدريسية فعالة للاهتمام بمعلمي العلوم والرياضيات قبل الخدمة.
الكلمات المفتاحية: الابتكار، القدرة على الابتكار، حل المسائل الرياضية، حل المسائل الفيزيائية.
All articles in Zarqa Journal for Research and Studies in Humanities are published under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License