The Impact of Quality Islamic Banking Service on Market Share -
A Case Study: Arab Islamic Bank in Zarqa City
Dr. Khalid Tawfiq al-Assaf
Department of Marketing
Faculty of Economic and Administration Science
Zarqa University – Jordan
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Abstract:
This study aimed at identifying the extent of the impact of the quality services of Islamic banking through independent variables (tangibility, safety, responsiveness, and reliability) on the market share.The researcher on descriptive analytical method to highlight the concepts related to the subject of study and work on the analysis and real data analysis and test hypotheses using the Statistical Package for the Humanities program (spss), to achieve the objectives of the study a questionnaire was designed (29) paragraph. The study to reject hypotheses nihilism and acceptance of alternative hypothesis where there was the impact (of tangibility, safety, responsiveness, and reliability) on the market share of the bank, and that the quality of banking services Islamic profound effect in increasing the study market share. the size of the need to provide Islamic banking services which satisfy the needs of customers and offering the right way, taking into account the training of bank personnel to achieve quality, and there is a need to measure the quality and market share on a regular basis to draw marketing strategies to maintain the quality and market share together.
Key words: quality, market share, quality dime.
أثر جودة الخدمات المصرفية الإسلامية على الحصة السوقية
حالة دراسية - البنك العربي الإسلامي في مدينة الزرقاء
د. خالد توفيق العساف
قسم التسويق -كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
جامعة الزرقاء - الاردن
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى مدى تأثير جودة الخدمات المصرفية الإسلامية من خلال المتغيرات المستقلة (الملموسية، والأمان، والاستجابة، والاعتمادية) على الحصة السوقية للمصرف. اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي لإبراز المفاهيم المتعلقة بموضوع الدراسة، وعمل على تحليلها وقراءة النتائج. جرى تحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الإنسانية (spss)، ولتحقيق أهداف الدراسة فقد صممت استبانة مكونة من (29) فقرة، حيث تم توزيعها على عينة عشوائية من المتعاملين مع البنك العربي الإسلامي في مدينة الزرقاء. وتوصلت الدراسة إلى رفض الفرضيات العدمية وقبول الفرضية البديلة، حيث كان هناك أثر لـ (الملموسية، والأمان، والاستجابة، والاعتمادية) على الحصة السوقية للمصرف، كما أن لجودة الخدمات المصرفية الإسلامية أثر بالغ في زيادة حجم الحصة السوقية. وأوصت الدراسة بضرورة تقديم الخدمات المصرفية الإسلامية التي تشبع حاجات العملاء، والتي تقدم بطريقة صحيحة، مع مراعاة تدريب العاملين بالمصرف لتحقيق الجودة. وهناك ضرورة لقياس الجودة والحصة السوقية بشكل دوري؛ لرسم الإستراتيجيات التسويقية حفاظا على الجودة والحصة السوقية معا.
الكلمات المفتاحية: الجودة، الحصة السوقية، أبعاد الجودة.
All articles in Zarqa Journal for Research and Studies in Humanities are published under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License