Media-Related Connotations in Calling and Reporting to Allah
Dr. Muhammed Saleem 'Muhammed Ali'
Faculty of the Qur'an
Al-Quds University- Palestine
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Dr. Abdullah Quweider
Department of Foundations of Religion
Faculty of Shari'a
Zarqa University -Jordan
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Abstract:
The approach of Calling to Allah includes media-related connotations which set the basis for the role of the media in today's Islamic discourse. This is clearly shown in the functions of calling and reporting to Allah by setting the unshakable evidence to people, preaching, warning, reporting, and accounting. The Prophet's approach in Calling and reporting to God Almighty clearly indicates several important media-related aspects of the contemporary Islamic discourse in media. This is plainly perceived through the sound dealing with public opinion, addressing each category with its matching, directing the speech to the group and the public, following methods of iteration and dialogue in discourse, and directing the call to people.
.Key words: Islamic media, contemporary Islamic discourse, calling and reporting to Allah.
دلالات إعلامية في التبليغ والدعوة إلى الله تعالى
د. محمد سليم مصطفى "محمد علي"
كلية القرآن
جامعة القدس- فلسطين
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
د. عبد الله قويدر
قسم أصول الدين- كلية الشريعة
جامعة الزرقاء-الاردن
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
ملخص
يتضمن منهج التبليغ والدعوة إلى الله عز وجل دلالات إعلامية تؤصل لدور الإعلام في الخطاب الإسلامي اليوم، وتظهر هذه الدلالات الإعلامية في الهدف الذي ترمي إليه هذه الدعوة؛ من تعريف العباد بخالقهم، ونشر الصلاح، والقضاء على الفساد، وتحقيق التعارف بين الشعوب، ونشر السلام بينهم.
ويظهر ذلك أيضاً في وظائف التبليغ والدعوة إلى الله عز وجل؛ من إقامة الحجة على الناس، والتبشير والإنذار والدعوة لا المحاسبة.
ويأتي المنهج النبوي في التبليغ والدعوة إلى الله عز وجل ليدل دلالة واضحة على جوانب إعلامية عدة، مهمة في الخطاب الإسلامي الدعوي اليوم على وسائل الإعلام، وذلك في حسن التعامل مع الرأي العام، ومخاطبة كل فئة بما يناسبها، وتوجيه الخطاب للجماعة والعموم، واتباع أسلوب التكرار والحوار في الخطاب وتوجيه الدعوة إلى الناس.
الكلمات المفتاحية: الإعلام الإسلامي، الخطاب الإسلامي المعاصر، التبليغ والدعوة إلى الله.
All articles in Zarqa Journal for Research and Studies in Humanities are published under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License