Trust Value in Islam and Its Educational and Preaching Applications
Dr. Adnan Mustafa Khatatbeh
Faculty of Shareah – Department of Islamic Studies
Yarmouk University- Jordan
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Abstract
The aim of the study is to identify the value of honesty from an Islamic perspective and its religious and educational applications. The most significant results found in this study are that values from an Islamic perspective are principles, concepts and criteria derived from the fundamental tenets of Sharia. Honesty as a value in Islam refers to reserving the rights of both Allah- the creator- and creatures in the manner specified in Islam. The Muslim preacher ought to be a model in fulfilling the value of honesty and to be expressed in him in all life aspects. The school administration in all its element is concerned with applying the principles of honesty in all the processes of the school administration in accordance with God's orders. The teacher on the other hand has to be committed to the value of organizing the educational process and the public facilitied available to the school and this is one of the basic tenets of the value of honesty. The teacher has to apply the value of honesty in the curricula he/she teaches and how to use this value practically.
Key words: Honesty, Islamic values, Religious and educational applications
قيمة الأمانة في الإسلام وتطبيقاتها الدعوية والتربوية
د. عدنان مصطفى خطاطبة
كلية الشريعة - قسم الدراسات الإسلامية
جامعة اليرموك -الاردن
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
الملخص:
هدفت الدراسة إلى بحث مفهوم قيمة الأمانة ومكانتها في الإسلام، وأهم تطبيقاتها الدعوية والتربوية. وكان من أهم نتائجها: القيم في المنظور الإسلامي المبادئ والمفاهيم والمعايير المستمدة من أصول الشريعة، وتدل قيمة الأمانة في الإسلام على حفظ حقوق الخالق والمخلوق وأدائها على الوجه المشروع، وتظهر مكانة الأمانة في الإسلام من كون الشرع أمر بها أمرا إلهيا صريحا، وجعلها من أسباب الفلاح، وربط بينها وبين الإيمان، وجعل مجالات الالتزام بها شاملة لسلوكيات الفرد والجماعة. والداعية المسلم هو الأَوْلَى بأن يتخلق بقيمة الأمانة، وتظهر فيه كل معانيها؛ لأنه يدعو بدعوة الإسلام، وفي موقع القدوة. والإدارة المدرسية بكافة عناصرها عليها تطبيق قيمة الأمانة في جميع عملياتها امتثالاً لأوامر الله عزّ وجل. وحرص المعلم على قيمة العملية التعليمية وتنظيمها، وحرصه على المال العام للمدرسة هو من تطبيقه لقيمة الأمانة، وعلى المناهج المدرسية تحقيق مضامين قيمة الأمانة، وبيان طرق توظيفها بشكل عملي.
الكلمات المفتاحية: الأمانة، القيم الإسلامية، التطبيقات التربوية والدعوية.
All articles in Zarqa Journal for Research and Studies in Humanities are published under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License