المجلد 14 العدد الثاني 2014

التناص في أعمال هند أبي الشعر القصصية

Intertextuality in the Short Stories of Hind Abi Alsha'ar

Dr. Hanan  Mouhamad Hamoudah

Faculty of Arts - Department of Arabic Language

Zarqa University – Jordan

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract:

The researcher aims to study the works of the storyteller, Hind Abi Alsha'ar, from an intertextual perspective. The paper is divided into an introduction and two sections. The introduction presents us with the definition of intertextuality, its principles and types. Section one deals with religious and historical intertextuality. The second section deals with literary and folkloric intertextuality - relating to myths and traditional sayings. The researcher aims at clarifying the implied meaning in the selected texts to reveal the absent texts i.e. the source texts in the works of Abi Alsha'ar. This is done by referring to the original texts and showing the role these texts play in establishing meaning in her short stories, through projecting it in new aesthetic forms. Although the study depends on a critical approach that has become famous for its potential in exploring semantic signs and cultural worlds of texts which Abi Alsha'ar has used when she perfected her literary works, the researcher uses this approach without exaggeration and avoids the claim of perfection.

التناص في أعمال هند أبي الشعر القصصية

د. حنان محمد حمودة

كلية الآداب – قسم اللغة العربية

جامعة الزرقاء -الأردن

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

ملخص

تحاول الباحثة في هذه الدراسة الوقوف على أعمال القاصة هند أبي الشعر من منطلق تناصي، وقد جعلت الباحثة أعمال هند القصصية مادة الدراسة، وجعلتها في مدخل ومطلبين. يتطرق المدخل إلى مفهوم التناص، ومنطلقاته، وأنواعه. ومطلبين :

الأول يتناول التناص الديني و التاريخي، والثاني يقف عند التناص الأدبي و التراثي ونقصد به (الأساطير، والأمثال) .

وتنشد الباحثة في هذه الدراسة استكناه دواخل النصوص؛  للكشف عن النصوص الغائبة في أدب القاصة، وذلك بالعودة إلى مصادرها الأصلية، والدور الذي تلعبه في تشكيل المعنى داخل قصصها، وإخراجه عبر صيغ جمالية جديدة.

وإذا كانت  الدراسة تعمد إلى توظيف منهج نقدي غدا معروفا في قدرته الكاشفة عن الدلالات النصية، والعوالم الثقافية التي متحت منها الكاتبة حين أبدعت نصوصها، إنها محاولة لإضافة تفيد من منهج حديث دون أن تغالي في تطبيقه، ولا تدعي القول الفصل.

تحميل البحث