المجلد 14 العدد الثاني 2014

التفكير ما وراء المعرفي وعلاقته بحل المشكلات لدى طلبة الصف العاشر المتفوقين تحصيلياً

Metacognitive Thinking and Relationship with Problem Solving Skills among 10th Grade High-achievers

Dr. Nafez Ahmad Abed Bukaiei

Department of Education & Psychology

University College of Arts & Educational Sciences, UNRWA

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract:

This study aims at measuring the level of both metacognitive thinking and problem solving skills among 10th grade high-achievers in schools within Irbid School District of UNRWA. The study also seeks to explore the problem solving predictability power of metacognitive thinking, and metacognitive thinking predictability power of problem solving among a sample of 108-students randomly selected from a population of 214-students. To achieve the study goal, two scales were administered; one measuring the metacognitive thinking and the other measures problem solving skills. Results from the present study reveal a high level of metacognitive thinking and moderate problem solving level among participants. Regression analysis results revealed predictability power of metacognitive thinking on problem solving and similarly revealed predictability power of problem solving on the metacognitive thinking. Further, findings demonstrate statistically significant differences in the metacognitive thinking levels by gender and academic average in favor of females and highest averages, whereas no statistically significant differences were found by the secondary track at the secondary level.

Keywords: metacognitive thinking, problem solving, high-achievers.

التفكير ما وراء المعرفي وعلاقته بحل المشكلات لدى طلبة الصف العاشر المتفوقين تحصيلياً

د. نافز أحمد عبد بقيعي

كلية العلوم التربوية والآداب الجامعية - قسم التربية وعلم النفس

وكالة الغوث الدولية

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

ملخص:

هدفت الدراسة الحالية إلى قياس التفكير ما وراء المعرفي، ومستوى حل المشكلات لدى طلبة الصف العاشر المتفوقين تحصيلياً في مدارس منطقة إربد التعليمية التابعة لوكالة الغوث الدولية. كما هدفت إلى الكشف عن القدرة التنبؤية للتفكير ما وراء المعرفي على حل المشكلات، والقدرة التنبؤية لحل المشكلات على التفكير ما وراء المعرفي لدى عينة الدراسة التي تكونت من (108) طالباً وطالبة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من أصل (214) طالباً وطالبة يمثلون مجتمع الدراسة. ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث مقياسين، الأول يقيس التفكير ما وراء المعرفي، والثاني يقيس حل المشكلات. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من التفكير ما وراء المعرفي، ومستوى متوسط في حل المشكلات لدى أفراد العينة. كما أظهرت نتائج تحليل الانحدار وجود قدرة تنبؤية للتفكير ما وراء المعرفي على حل المشكلات، ووجود قدرة تنبؤية لحل المشكلات على التفكير ما وراء المعرفي.. وأظهرت النتائج أيضاً وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى التفكير ما وراء المعرفي تبعاً لمتغيري الجنس والمعدل الدراسي، لصالح الإناث والمعدل الأعلى، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً تبعاً لمتغير التخصص المرغوب في الثانوية.

الكلمات المفتاحية: التفكير ما وراء المعرفي، حل المشكلات، المتفوقون تحصيلياً.

تحميل البحث