المجلد 15، العدد 2، 2015

مدى وعي معلمي اللغة العربية ومعلماتها لمهارات القراءة (الجهرية والصامتة) على ضوء آراء المشرفين وآراء طلبتهم

Over the Awareness of Arabic Language Teachers and Parameters for Reading Skills (aloud and silent) in the light of the Views and Opinions of their Students Supervisors

 

Dr. Bakr Samih Mohammed Mawajdeh

Department of Grade Teacher- Faculty of Educational Sciences

Zarqa University - Jordan

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Prof. Mohammed Ibrahim Mustafa al-Khatib

Department of Grade Teacher- Faculty of Educational Sciences

Isra University - Jordan

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract

The objective of this research is to find out how the awareness of teachers of Arabic language and the parameters for the skills of reading (aloud and silent) in the light of the views of supervisors, and the views of their students. To achieve this objective the researchers used the descriptive method. A random sample of 58 students, were selected from fifteen School in Zarqa Governorate , and fifteen principals of the schools mentioned , in their capacity as supervisors residents , and (44 ) teachers studying Arabic grade seventh , was designed by the researchers note card for teachers , and to identify the students , each of which (20) vertebra, was conducted coefficient of validity and reliability , with a coefficient of honesty self- observation card equal to ( 92%) and honesty of self- identification is equal to (89%) and  they are suitable for  the goal of the research, and to check the stability of the card observation, researchers used general method to find the correlation coefficient reached (84%) and to verify stability resolution by the internal consistency coefficient using equation (alpha - Crounbakh) as the value of stability of the instrument mentioned in accordance with this method ( 80%) this is an acceptable reliability coefficient for this search.

مدى وعي معلمي اللغة العربية ومعلماتها لمهارات القراءة (الجهرية والصامتة) على ضوء آراء المشرفين وآراء طلبتهم

د.بكر سميح محمد المواجدة

قسم معلم الصف-كلية العلوم التربوية

جامعة الزرقاء-الأردن

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

أ.د. محمود إبراهيم مصطفى الخطيب

قسم معلم الصف-كلية العلوم التربوية

جامعة الإسراء -الأردن

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

ملخص

هدف هذا البحث إلى معرفة مدى وعي معلمي اللغة العربية، ومعلماتها لمهارات القراءة الجهرية والصامتة في ضوء آراء المشرفين، وآراء طلبتهم، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحثان المنهج الوصفي، وقد طُبق البحث على عينة عشوائية من (58) طالباً وطالبة، تم اختيارهم من خمس عشرة مدرسة في محافظة الزرقاء، ومن خمسة عشر مديراً ومديرة من المدارس المذكورة، بصفتهم مشرفين مقيمين، ومن (44) معلماً ومعلمة يدرسون اللغة العربية للصف السابع الأساسي، وقد صمم الباحثان بطاقة ملاحظة للمعلمين والمعلمات، واستبانة للطلبة، كلٌ منها يتضمن (20) فقرة، وقد أُجري معامل الصدق والثبات، إذ بلغ معامل الصدق الذاتي لبطاقة الملاحظة (92%) والصدق الذاتي للاستبانة يساوي (89%) وهما مناسبان لهدف البحث، وللتحقق من ثبات بطاقة الملاحظة، استخدم الباحثان الطريقة العامة لإيجاد معامل الارتباط وقد بلغ (84%) وللتحقق من ثبات الاستبانة حُسبَ معامل الاتساق الداخلي باستخدام معادلة (ألفا- كرونباخ) إذ بلغت قيمة الثبات للأداة المذكورة وفق هذه الطريقة (80%) ويعد ذلك معامل ثبات مقبولاً لهذا البحث.

تحميل البحث

Powerd by ZU Elearning Center