المجلد 15، العدد 2، 2015

العوامل المؤثرة في اختيار العميل للبنوك في المملكة العربية السعودية

The Factors Affecting the Clients Selection Criteria in SA Banks

Dr. Saleh Bin Saad Al-Qahtani

Faculty of Business Muzahimiyah

King Saud University – Saudi Arabia

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract

This study aims at determining the criteria for the selection of banks by customers in the Kingdom of Saudi Arabia under varying banks in the provision of services and the consequent customer preference for bank or certain banks in Saudi Arabia to focus on the most influential factors difference customers and improve methods of dealing with customers and focus on these criteria in its promotion to reach the target population and to achieve this, the researcher selected a random sample of (616) client from all the banks in the Kingdom of Saudi Arabia relying on the questionnaire to collect data were subjected standards of validity and reliability, the study came up with several results, which are as follow:

-   There is no statistically significant difference in the relative importance of the criteria used by the Saudis to choose the banks that are dealing with. "

-   There is no relationship between influencing individual standards in the process chosen for the bank, which deal with and between demographic characteristics (age, education, income, and job"

-   An interest in the development of effective deployment of a network of commercial banks to support effective customer proximity various categories, including easy access for customers to the bank and provide them with comfort in financial transactions.

-   A need to pay attention to arrange the branches from the inside in order to achieve customer convenience,and improve the appearance of the outer branches to support a positive impression of the clients to the Bank.

-   An easier handling procedures، and simplify the documentary cycle, to ensure customers understand more closely and quickly in all areas of business.

Keywords: Banking Marketing - Commercial banks - Banking - Customer satisfaction – Competitiveness.

العوامل المؤثرة في اختيار العميل للبنوك في المملكة العربية السعودية

د. صالح بن سعد القحطاني

كلية الاعمال

جامعة الملك سعود –المملكة العربية السعودية

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

 

ملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد معايير اختيار البنوك من قبل العملاء في المملكة العربية السعودية، في ظل تفاوت البنوك في تقديم الخدمات، وما يترتب على ذلك من اختلاف تفضيل العملاء لبنك أو بنوك معينة دون أخرى، ومساعدة البنوك العاملة في المملكة العربية السعودية على التركيز على العوامل الأكثر تأثيراً على العملاء، وتحسين طرق تعاملها مع العملاء، والتركيز على هذه المعايير في برنامجها الترويجي للوصول إلى الشريحة المستهدفة. ومن أجل تحقيق ذلك قام الباحث باختيار عينة عشوائية بلغ حجمها (1000) عميل من عملاء جميع البنوك في المملكة العربية السعودية، وتم الاعتماد على الاستبانة في جمع البيانات، وتم إخضاعها لمقاييس الصدق والثبات، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج؛ أهمها ما يلي:

-     لا يوجد اختلاف ذو دلالة إحصائية للأهمية النسبية للمعايير التي يستخدمها السعوديون لاختيار البنوك التي يتعاملون معها.

-     لا توجد علاقة بين المعايير المؤثرة على الفرد في عملية اختياره للبنك الذي يتعامل معه وبين خصائصه الديموجرافية (السن، التعليم، الدخل، الوظيفة).

-     ومن أهم توصيات الدراسة ما يلي:

-     الاهتمام بتطوير الانتشار الفعال لشبكة البنوك التجارية؛ لدعم القرب الفعال من العملاء بمختلف فئاتهم، بما يسهل للعملاء الوصول إلى البنك، ويوفر لهم الراحة في المعاملات المالية.

-     ضرورة الاهتمام بترتيب الفروع من الداخل بما يحقق راحة العملاء، وتحسين المظهر الخارجي للفروع؛ لدعم الانطباع الإيجابي للعملاء تجاه البنك.

-     تسهيل إجراءات التعامل، وتبسيط الدورة المستندية؛ لضمان تفهم أكثر من العملاء، وارتباطا بالسرعة في كافة مجالات الأعمال.

الكلمات المفتاحية: التسويق المصرفي- البنوك التجارية- الخدمات المصرفية- رضا العملاء- القدرة التنافسية.

تحميل البحث

Powerd by ZU Elearning Center