المجلد 16، العدد 2، 2016

منبئات الرضا عن العمل لدى مرشدي التربية الخاصة بالمملكة الأردنية الهاشمية

Predictors of Job Satisfaction of Special Education Supervisors in Hashemite Kingdom of Jordan

Dr. Saleem Odeh Al-Zboon

Department of  Psychological Counseling

Faculty of Education

 & education University -JordanThe world Islamic Sciences 

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Dr. Sameer Aowd Shdaifat

Faculty of  Huson College

Al-Balqa' Applied University- Jordan

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Issam Hussein AlSager

Ministry of Social Development

Abstract:

The study aimes to identify predictors of satisfaction working with special education supervisors in the Hashemite Kingdom of Jordan and reveal the level of job satisfaction among special education supervisors, the study is applied on a sample of (306) supervisors' Special Education.

The results showed that both (attitudes towards people with disabilities, emotional intelligence, psychological needs, self-efficacy), all of which impact on job satisfaction among supervisors of Special Education in the Hashemite Kingdom of Jordan, has interpreted the amount of (83.1 %) of job satisfaction among Special Education supervisors.

The variable (attitudes towards the disabled) was in the first place and with the amount (69.4 %) of the variance in the dependent variable, and the variable (emotional intelligence) was in second place with variable (attitudes towards the disabled) and the amount was (76.3 %) of the variance in the dependent variable, in third place was the variable (psychological needs) with all of the variables ex (attitudes towards the disabled, emotional intelligence) and the amount was (80.3 %) of the variance in the dependent variable, and finally came the variable (self-efficacy) with the above variables (attitudes towards the disabled, intelligence emotional and psychological needs) and the amount was (83.1% ).

The results also showed an average level of satisfaction with supervisors of special education.

In light of the findings, the study recommends inviting officials to special education centers in supervisors the Hashemite Kingdom of Jordan to achieve emotional stability of the supervisors through professional ease of the pressure, and help them to feel good about working as supervisors of special education.

منبئات الرضا عن العمل لدى مرشدي التربية الخاصة بالمملكة الأردنية الهاشمية

د. سليم عودة الزبون

قسم الإرشاد النفسي -كلية التربية

جامعة العلوم الاسلامية العالمية-الاردن

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

د. سمير عواد شديفات

كلية الحصن الجامعية

جامعة البلقاء التطبيقية-الاردن

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

عصام صقر

وزارة التنمية الاجتماعية-الاردن

ملخص

هدفت الدراسة للتعرف إلى منبئات الرضا عن العمل لدى مرشدي التربية الخاصة بالمملكة الأردنية الهاشمية، والكشف عن مستوى الرضا عن العمل لديهم. وطبقت الدراسة على عينة مكونة من (306) مرشدين ومرشدات للتربية الخاصة.

وأظهرت النتائج أن كلاً من (الاتجاهات نحو المعوقين، الذكاء الانفعالي، الحاجات النفسية، فاعلية الذات) جميعها ذات تأثير في الرضا عن العمل لدى مرشدي التربية الخاصة بالمملكة الأردنية الهاشمية، وقد فسرت ما مقداره (83.1%) من الرضا عن العمل لديهم.

وقد جاء متغير (الاتجاهات نحو المعاقين) في المرتبة الأولى وفسر ما مقداره (69.4%) من التباين في المتغير التابع، وجاء متغير(الذكاء الانفعالي) في المرتبة الثانية مع متغير الاتجاهات نحو المعاقين وفسر ما مقداره (76.3%) من التباين في المتغير التابع، وجاء في المرتبة الثالثة متغير الحاجات النفسية مع كل من المتغيرين السابقين (الاتجاهات نحو المعاقين, الذكاء الانفعالي) وفسر ما مقداره (80.3%) من التباين في المتغير التابع, وأخيراً جاء متغير (فاعلية الذات) مع المتغيرات السابقة (الاتجاهات نحو المعاقين, الذكاء الانفعالي, الحاجات النفسية) وفسر ما مقداره (83.1%).

كما أظهرت النتائج مستوى رضا عن العمل متوسطا لدى مرشدي التربية الخاصة.

وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بدعوة المسؤولين عن مراكز التربية الخاصة بالمملكة الأردنية الهاشمية لتحقيق الاستقرار النفسي للمرشدين من خلال تخفيف الضغوط المهنية، ومساعدتهم على الشعور بالرضا عن العمل كمرشد تربية خاصة.

تحميل البحث

Powerd by ZU Elearning Center