المجلد 16، العدد 2، 2016

فاعلية برنامج تدريبي مبني على تنمية حب الاستطلاع في تعلم أطفال مرحلة ما قبل المدرسة في منطقة حائل في المملكة العربية السعودية

The Effectiveness of the Training Program Based on the Development of Arousing Curiosity in Children pre-school learning in Hail in Saudi Arabia

Dr. Samer Rafi Majed Al-Irsan

Department of Psychology-  Faculty of Education

Hail University-  Kingdom of Saudi Arabia

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract:

This study aims at investigating the effect of training program based on arousing curiosity amongst the   pupils in pre- school in Hail. The experiment was conducted on (60) kindergarten children (5-6) years old, and they were assigned into two groups: experiment group and control group, the researcher prepared a training program in curiosity concerning light sources were divided into assets (12), It was applied to the experimental group but the control group was taught by traditional method. After the experiment both of the groups took a post test .the results showed that there were significant differences on the achievement of the pupils due to the program of curiosity, but there were not significant differences in it due to gender or the interaction between the program and gender. In the light of the results, the study recommends the need to apply teachers curiosity feature in their teaching at kindergarten, and directing researchers to apply the training program for the children of kindergarten in different environments.

Key words: instructional program, curiosity, achievement.

فاعلية برنامج تدريبي مبني على تنمية حب الاستطلاع في تعلم أطفال مرحلة ما قبل المدرسة في منطقة حائل في المملكة العربية السعودية

د. سامر رافع ماجد العرسان

قسم علم النفس -كلية التربية

جامعة حائل - المملكة العربية السعودية

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

ملخص

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء فاعلية برنامج تدريبي مبني على تنمية حب الاستطلاع لدى أطفال مرحلة ما قبل المدرسة، وتكونت عينة الدراسة من (60) طفلاً وطفلة وبطريقة قصدية من طلاب روضة البسّام بمنطقة صبابة التابعة إلى إدارة التربية والتعليم في منطقة حائل، تراوحت أعمارهم بين )5-6) سنوات. وقد تم توزيعهم على مجموعتين: تجريبية، وضابطة، وتم بناء برنامج تدريبي في حب الاستطلاع تم تقسيمه إلى عشرة أنشطة عن مصادر الضوء. وتم تطبيقه على المجموعة التجريبية. أما المجموعة الضابطة فقد درست بالطريقة التقليدية. وقد بينت النتائج أنّ هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية التي دُرست باستخدام البرنامج، والمجموعة الضابطة التي طُبّقت عليهم الطريقة التقليدية لصالح المجموعة التجريبية، وبينت الدراسة أيضاً أنّه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية للبرنامج التدريبي تعزى إلى الجنس، أو للتفاعل بين الطريقة والجنس. وتوصي الدراسة بضرورة  تطبيق معلمي مرحلة رياض الأطفال سمة حب الاستطلاع في تدريسهم, وتوجيه الباحثين بتطبيق البرنامج التدريبي على رياض الأطفال في بيئات مختلفة.

الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي، حب الاستطلاع، التعلم.

تحميل البحث

Powerd by ZU Elearning Center