المجلد 16، العدد 2، 2016

أثر هيكل الملكية في ممارسة إدارة الأرباح "دراسة تطبيقية على الفنادق المدرجة في بورصة عمان"

The Impact of the Ownership Structure on Earnings Management

"An Empirical Study on the Hotels Listed in ASE"

Dr. Omar Fareed Mustafa Shaqqour

Department of Accounting

Faculty of Economic and Administration Science

Zarqa University – Jordan

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract:

This study aimed at identifying the earnings management in hotels which listed in Amman Stock Exchange (ASE), and analyzed the impact of the ownership structure on earning management.  To achieve this goal, the researcher has measured the earnings management by modified Jones model. The ownership structure had been measured by four variables which are institutional ownership, family ownership, citizen's ownership, and the concentration of ownership. The study sample consists of all hotels listed in ASE which are eleven hotels. The study had data in Amman Stock Exchange during the study period (2007 - 2012).

The study results show that the degree of earnings management in hotels listed in Amman Stock Exchange was low. The percentage of the degree of earnings management was 33%. The results showed increased in the proportion of institutional ownership beside increased the dispersion of ownership which they reduces the degree of earnings management in hotels that listed on the ASE. The results of the study also showed that the family ownership and citizen's ownership didn't effect in the degree of earnings management in hotels listed in ASE.

Key words: earnings management, ownership structure, hotels.

أثر هيكل الملكية في ممارسة إدارة الأرباح

"دراسة تطبيقية على الفنادق المدرجة في بورصة عمان"

د.  عمر فريد مصطفى شقور

قسم المحاسبة -كلية الاقتصاد والعلوم الادارية

جامعة الزرقاء - الاردن

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

ملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على إدارة الأرباح في الفنادق المدرجة في بورصة عمان، وتحليل أثر هيكل الملكية فيها، ولتحقيق هذا الهدف، قام الباحث بقياس إدارة الأرباح عن طريق استخدام نموذج جونز المعدل (Dechow, et al, 1995)، أو ما يعرف بطريقة المستحقات الاختيارية، أما هيكل الملكية فقد تم قياسه من خلال أربعة متغيرات، هي: الملكية المؤسسية والملكية العائلية وملكية المواطنين وتركيز الملكية. وتكونت عينة الدراسة من جميع الفنادق المدرجة في بورصة عمان، والتي يتوفر لها بيانات في بورصة عمان خلال فترة الدراسة (2007 – 2012) والبالغ عددها أحد عشر فندقا.

وأهم ما توصلت إليه نتائج الدراسة أن درجة ممارسة إدارة الأرباح في الفنادق المدرجة في بورصة عمان منخفضة، حيث بلغت النسبة المئوية لدرجة ممارسة إدارة الأرباح 33%، كما أظهرت نتائج الدراسة أن زيادة نسبة الملكية المؤسسية وزيادة تشتت الملكية وعدم تركيزها يخفض من درجة ممارسة إدارة الأرباح في الفنادق المدرجة في بورصة عمان، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود أثر لنسبة الملكية العائلية ونسبة ملكية المواطنين على درجة ممارسة إدارة الأرباح في الفنادق المدرجة في بورصة عمان.

الكلمات المفتاحية: إدارة الأرباح، هيكل الملكية، الفنادق.

تحميل البحث

Powerd by ZU Elearning Center